Okolnosti pořízení domu čp. 117 v Hrnčířské ulici ve Velké Bíteši městem v roce 1715
Příspěvek k výročí 300 let městské držby domu
10
úřad dal odpověď, že
„na mnohé nepo-
vědomé jalové a daremní řeči mnohých
lidí, již v Pánu Bohu odpočívající, pře-
dešlá Její Milost panna, panna abatyše,
a nynější Jeho Milost pan probošt,
takový krunt aneb živnost jednu od mnoha
let pustou v místě zdejším vyzdvihnouti
a vystavěti - ano i taky nedávno nějaký
vymyšlený šenk
(čehož jakživo nebývalo)
v tomž sobě zaraziti a způsobiti oumyslu
býti ráčili“
. Aušperský na to odpověděl,
aby
„aspoň vedle pořídky várky na tenž
krunt činiti povolili“
. Za město násle-
dovala odpověď, že
„nemajíce pak tenž
krunt často jmenovaný žádného práva ni-
kdáž k takovým várkám, ano i taky jsouce
to proti našim obdarováním a městským
svobodám, toho se dokonce povoliti ne-
mohlo a nemůže“
. Aušperský dále řekl,
že by abatyše
„pro dobré sousedství od
těch všech věcí již upustiti ráčila, jen to-
liko aby
[město]
nákladnický pivo tamž
šenkovati a pálený protiva obyčejnému
platu vrchnosti
[města]
páliti povolili“
.
Na to nemohl městský úřad hned odpově-
dět a žádal Aušperského o
„některý malý
čas“
. S tím Aušperský souhlasil, dostal
od města dva mázy starého vína
8
a odjel
zpravit abatyši. Město pak 4. září odeslalo
abatyši dopis
9
, ve kterém nejprve shrnulo
jednání s jejím právníkem, a dále vyjádřilo
své stanovisko ve věci
„šenkování toho
piva nákladnického a pálení pálenýho na
temž kruntě
[...]
slavnému conventu pa-
třícím“
. Totiž že se nikdy na klášterních
domech nešenkovalo, ani pálené nepálilo,
ani klášter nikdy předtím o to
„proti městu
anebo starobylému obyčeji“
neusiloval.
A že nelze tomu vyjít vstříc, neboť by
z takové
„příčiny roztržitosti a nedorozu-
mění“
se
„mnohé nevole, různice, povyky,
pokřiky a naposledy i mordy i všeliké dluhy
(a to vše městu navzdory a ke škodě) pů-
sobily a činily“
. Město nakonec projevilo
vstřícnost vůči klášterem uvažovanému
osazení klášterních domů hospodáři,
„kterýž by buďto s koňmi anebo řemesly
svými, tak jako předkové jejich se živili,
ano i vedle obce města zdejšího (kromě
contributi a všelikých povinností vrchnosti
své milostivé) dle slušnosti trpící byli“
.
Anakonec poukázalo na oboustrannou po-
třebu
„dobrého sousedství“
.
Stanovisko města podráždilo aba-
tyši Rozinu, která odpověděla městu již
7. září. Nejprve se rozohnila nad tím,
Zmínka o vyobrazení bítešské kurie v soupise z 1. 2. 1714 (SOkA ZR, f. AMVB, sign. C 5).