Zpravodaj Město Velká Bíteš
www.velkabites.cz|
www.bitessko.comKvěten 2017 |
23
Okresní kolo v oboru hra na smyčcové nástroje v Bystřici nad Perštejnem
1. kategorie: Lukáš Karmazín
1. místo s postupem do krajského kola (housle)
Vanda Coufalová
1. místo s postupemdo krajského kola (violoncello)
2. kategorie: Anna Strašáková
1. místo s postupem do krajského kola (housle)
3. kategorie Diana Holíková
2. místo(violoncello)
V krajském kole v Třebíči se Lukáš Karmazín umístil na 2. místě, Anna Strašáková
a Vanda Coufalová na 3. místě.
Všem žákům a jejich pedagogům děkuji za vzornou reprezentaci naší školy a přeji
mnoho dalších hudebních úspěchů.
František Kratochvíl, ředitel ZUŠ
KULTURA
ZÁVĚR SEZÓNY V DUCHU ŽIDOVSKÉ HUDBY
Přesně takto zakončil rodinný tandem otce Jiřího a dcery Dominiky Hoškových posled-
ním řádným koncertem jubilejní 20. sezónu Bítešského hudebního půlkruhu. Duo těchto
vynikajících violoncellistů, které u nás nehrálo poprvé, přilákalo spoustu diváků.
Průvodního slova se ujal doc. Jiří Hošek, který nás svým osobitým způsobem zasvěcoval
do tajů židovské hudby. Dozvěděli jsme se, že se dělí na tři základní skupiny – hudbu lidovou,
náboženskou a virtuózní. Z každé potom zazněla v průběhu večera ukázka. Zajímavé
bylo vysvětlení rozdílu mezi hudbou židovskou a křesťanskou.
Koncert zahájili umělci Suitou E. Blocha From Jewish Live s částmi Modlitba,
Prosba a Židovská píseň. Hned v této úvodní skladbě se Jiří Hošek chopil ještě další role,
a to hry na varhany (klavír). A ani v ní nezklamal. Dominika od první chvíle zaujala nád-
herným sytým tónem a citovostí ve výrazu. Následoval blok Židovských melodií v úpravě
Jiřího Hoška pro dvě violoncella. Typická ukázka židovského folklóru. Každá píseň navo-
zovala jinou náladu a představu, např. Preludium, Židovský tanec, Polka, Mitzvah Tanz,
atd. Část této lidové tvorby zazněla ještě po přestávce. Hoškovi ji hráli s opravdovým
potěšením a obrovskou energií. Na závěr první poloviny nás čekala meditativní skladba
M. Brucha Kol Nidrei pro violoncello a varhany. Violoncellový part zde má představo-
vat hlas zpěváka v synagoze. A to se Dominice Hoškové podařilo velmi krásně vyjádřit.
Vrcholemvečera byla v druhé polovině koncertu Suita for two Cellos op. 16 violoncellového
virtuóza D. Poppera. Rozsáhlá skladba o pěti částech, kde se hráči rozhodně nenudí a de-
tailně je prověřena jejich technická zdatnost. Odměnou pro posluchače je nevšední zážitek
a zvuk, který se blíží violoncellovému kvartetu. Hoškovi se D. Poppera zhostili se ctí a po
nadšeném aplausu publika ještě zahráli několik přídavků. Bravurní byla Uherská rapsodie
D. Poppera, kterou nám přednesla Dominika za klavírního doprovodu svého otce.