Zpravodaj Město Velká Bíteš
www.velkabites.cz|
www.bitessko.comDuben 2017 |
27
V předválečném období psaná skladba židovského autora Pavla Haase, bratra známého
herce Huga, jakoby už avizovala blížící se hrůzy. Stísněnost z ní přímo čiší, a to i díky čas-
tým disonantním souzvukům, zvláště pak zvětšené kvartě, kterou ve středověku příznačně
označovali „diabolus in musica“. Haasovi „ďáblíci“ byli tak intenzivní, že je na koncertě
divoce prožívalo i jedno miminko v bříšku své maminky.
Šest bagatel pro dechový kvintet odvodil maďarský skladatel György Ligeti ze
svých dřívějších jedenácti klavírních hříček s názvem Musica Ricercata. Lze v nich
vystopovat prvky elektronické hudby a pobavily nás jak svou barevností a rytmičností,
tak vtipnými konci.
Pět světských a posvátných tanců Henri Tomasiho drželo posluchače v neustálém napětí
střídáním disharmonie s harmonií a četnými momenty překvapení. Po potlesku interpretky
završily večer přídavkem od Iši Krejčího.
A protože výběr skladeb byl možná lehce nestandardní, můžeme si přečíst, jak koncert
vnímali někteří z posluchačů:
- Musím pochválit předskokanky, holky byly moc šikovný. Vůbec ten nápad,
že se představují "naše" děti, je skvělý. Z koncertu rozhodně zmíním první kus - to
byla nádhera - krásně napsaná melodická skladba, kde žádná z umělkyň nebyla
ošizena. Na koncertě se ukázalo, jak je důležité i dobře vidět - všechny holky byly tak
krásný, každá jinak, ale všechny nádherný, slavnostně oblečený, načesaný, éterický
jako víly, postavy jako modelky, prostě současně s koncertem i úžasná módní
přehlídka…
- Koncert mně osobně přišel výběrem skladeb pro náročného posluchače. Mně,
jakožto nenáročnému posluchači, tam chyběla nějaká "optimistická" skladba.
„Kalabis Quintet“ v sále kulturního domu. | Foto: Otto Hasoň