Třikrát cello s klavírem
Úterý dne 4. prosince 2012 v 19 hodin,
Kulturní dům, Vlkovská 482, Velká Bíteš
zahrají Martin Švajda a Pavel Kratochvíl
Program:
B. Martinů - Variace na Rossiniho téma
F. Schubert - Sonáta a moll (Arpeggione)
F. Chopin - Sonáta g moll op.65
Martin Švajda a Pavel Kratochvíl se poprvé společně představili posluchačům 8. července 1993 v Kongresovém sále Sanatoria Priessnitz v Jeseníku. O rok později již nové seskupení přijímá pozvání na taková pódia, jakými jsou Anežský klášter v Praze, brněnské Janáčkovo divadlo, aula Ostravské univerzity, Galerie B. Rejta v Lounech či Paleis Hett Loo v holandském Apeldoornu.
V následujících letech pak duo uskutečnilo přes 150 koncertních vystoupení v českých a moravských městech na jejichž pódia se pravidelně vrací. Své interpretační umění úspěšně vyvezlo i za hranice republiky do Holandska, Německa, Španělska a Slovenska.
Kromě koncertní činnosti se umělci věnují i práci v nahrávacích studiích. První CD z roku 1998 nese opusy R. Schumanna, C. Debussyho a I. Stravinského. Jeho křtu se v lounské Galerii B. Rejta ujal hudební skladatel Petr Eben. Při této příležitosti byla, kromě děl G. Gershwina, F. Chopina, M. Brucha, R. Schumanna a C. Debussyho provedena i Ebenova Suita Balladica.
V roce 2011 pak vzniká druhý disk, který pod názvem „Francouzské sonáty" vydalo nakladatelství Indies Happy Trails. CD přináší slavné sonáty C. Francka a F. Poulenca. Na koncertních křtech v Olomouci, Brně, Lounech a Velké Bíteši se postupně jeho patrony staly významné osobnosti českého interpretačního umění – klarinetista prof. Jiří Hlaváč, violoncellista prof. Jan Hališka, klavíristé prof. Jiří Doležel a prof. Rudolf Bernatík a houslista prof. Adolf Sýkora.
Obsáhlý repertoár Martina Švajdy a Pavla Kratochvíla tvoří přes 90 skladeb všech slohových období, i když jeho těžiště tvoří virtuózní skladby a velké sonáty 19. a 20. století. Posluchači je oceňována především výsostná stylová vytříbenost, dokonalá souhra, vřelost a zanícenost projevu i výrazně diferencovaná dynamika a nápaditá barevnost zvuku jejich interpretace.