Page 19 - Zpravodaj Velk

Basic HTML Version

Zpravodaj Město Velká Bíteš
www.velkabites.cz | www.bitessko.com
Květen
2015 |
19
Stejně jako v minulém roce podpořila tuto akci odborová organizace OS KOVO při
PBS Velká Bíteš a.s.. Po ukončeném představení a určitě příjemně prožitým odpolednem
pořadatelé věnovali každé ženě k jejich světově uznávanému svátku krásnou rudou růži.
Informační centrum a Klub kultury
JOSEF ŠPAČEK EXCELOVAL VE VELKÉ BÍTEŠI
Ti z Vás, kteří byli 7. dubna 2015
při tom, mi určitě dají za pravdu.
Tento aprílový podvečer nám zů-
stane navždy v paměti. Koncertní
mistr České filharmonie Josef Špa-
ček a klavírista Stanislav Gallin si
zcela podmanili bítešské publikum.
Původně měl za klavír usednout Mi-
roslav Sekera, ale z důvodu účasti na
turné po USA musel bohužel na po-
slední chvíli odříci. Stanislav Gallin
byl však téměř plnohodnotnou ná-
hradou. Ve Velké Bíteši nehrál poprvé, v roce 2012 zde účinkoval jako člen Orbis tria.
Program koncertu byl velmi pestrý. Na úvod zazněla Sonáta e moll, KV 304
W. A. Mozarta, která je jednou z mála jeho skladeb psaných v mollových tóninách. Skla-
datel v ní vyjadřuje smutek ze ztráty matky. Skladba E. W. Korngolda Mnoho povyku pro
nic nás zavedla na začátek 20. století. Scénická skladba ke hře W. Shakespeara má celkem
4 části: Nevěsta, Pochod stráže, Zahradní scéna a Horn pipe. Oběma hráčům se skvěle
podařilo vyjádřit obsah a náladu jednotlivých částí. Projevily se zde již prvky filmové
hudby, které se Korngold později věnoval. První půli koncertu uzavřela skladba Angličana
R. Vaughana Williamse Lark Ascending. Skladatel se inspiroval básní G. Mereditha.
Vytvořil hudební dílo zachycující skřivánčí zpěv, který stále stoupá výš a výš a navozuje
jakýsi pocit nekonečna. Skladba dosáhla velké popularity a zejména ve Velké Británii patří
k nejhranějším opusům. Interpretačně je nesmírně náročná, přesto se Josefu Špačkovi po-
dařilo mistrně vytvořit tah stále stoupajícího skřivánčího zpěvu. Samozřejmě vše na zá-
kladě bezchybného ladění a technické dokonalosti.
Po přestávce nastal skutečný vrchol večera. Zazněl známý Houslový koncert g moll
Maxe Brucha. V tomto romantickém díle o třech větách nechal Josef Špaček své hou-
sle rozeznít naplno. Musím konstatovat, že v této skladbě svým uměním jednoznačně
převyšoval klavírní doprovod po všech stránkách – dokonalým zvukem, technickou vir-
tuozitou a zejména hudebním projevem. Radost a vnitřní zápal, se kterými tuto skladbu
hrál, byly doslova nakažlivé. Na samotný závěr si posluchači vyslechli známou Ravelovu
skladbu Cikán. Ta udělala definitivní uměleckou tečku za nezapomenutelným večerem.
Josef Špaček a Stanislav Gallin. | Foto: Otto Hasoň