www.velkabites.cz
|
www.bitessko.com
z opery Rusalka v podání Ingy Poškuté a od Georga Bizeta árie Carmen z opery Car-
men od Madary Dziedataji.
Na závěr zazněl duet Carmen a Dona Josého z opery Carmen, který přítomným zazpívali
i „profesionálně“ zahráli Emira Dakhliya a Jakub Pustina.
Po nádherném koncertu se bítešským kostelem rozezněl tleskot přítomných, který
aplaudoval ve stoje všem účinkujícím. Pro všechny to byl velký kulturní zážitek. A i když
nám Peter Dvorský osobně nezazpíval (slíbil nám, že až opět někdy navštíví Velkou Bíteš,
tak určitě zazpívá), máme určitě na co vzpomínat. Nejen na mladé operní pěvkyně,
krásný zpěv, Richarda Pohla, Jakuba Pustinu, ale také na milého, sympatického operního
mistra, který nám všem zpříjemnil celý koncert svou přítomností i krásným proslovem.
Děkujeme také všem, kteří na koncert přišli. Zaplněný bítešský kostel říkal své.
Informační centrum a Klub kultury
PODĚKOVÁNÍ ZA KONCERT
Uprostřed srpna jsem si šel poslechnout koncert absolventů mistrovských pěveckých
kurzů Petera Dvorského. Ty se ve Velké Bíteši konají poněkolikáté. Měl jsem radost, že Peter
Dvorský dorazil na koncert osobně. Atmosféra koncertu a především pěvecká kvalita mě
opravdu uchvátily. Jakub Pustina, díky kterému se kurzy ve Velké Bíteši pořádají, je zárukou
kvality. Kromě něho vystoupily čtyři vynikající zahraniční zpěvačky. Nejvíc mě samotného
zaujala árie z Dvořákovy Rusalky v podání Litevky Ingy Poškuté. Znovu jsem si uvědomil,
že jsme národ hudebních velikánů. A že Bíteš je opravdu hudební město. Bítešský kostel,
ve kterém se vystoupení konalo, byl totiž krásně zaplněný.
Děkuji tímto Jakubovi Pustinovi a pracovníkům Klubu kultury, že nám tak krásný záži-
tek připravili.
Ladislav Koubek, radní
KROJOVANÉ PANENKY V BÍTEŠSKÉM MUZEU
V hlavním výstavním sále bítešského muzea proběhne poslední srpnový víkend insta-
lace výstavy krojovaných panenek z dílny Marie žilové a Evy Jurmanové. Obě autorky žijí
v Novém Veselí nedaleko Žďáru nad Sázavou. Marie Žilová dřív pracovala jako archivářka
a její dcera Eva Jurmanová je učitelkou v MŠ. O krojované panenky se začaly zajímat před
čtrnácti lety. Tehdy je požádala etnografka Horáckého muzea v Novém Městě na Moravě,
zda by nezhotovily repliku vyšívaného kožichu pro krojového panáčka. Jak se mi svěřily,
zhotovit miniaturní kožich a ještě k tomu vyšívaný nebylo jednoduché a pokus se nezdařil.
Pro tuto tématiku se však nadchly a pustily se do ušití dívčího kroje pro malou panenku.
Získaly popis kroje z Třebíčska od etnografa Vratislava Bělíka a první krojačka byla zane-
dlouho na světě. Od té doby se tímto koníčkem zabývají nepřetržitě. Paní Žilová miniaturní
21