Page 26 - Zpravodaj Velk

Basic HTML Version

Zpravodaj
|
město Velká Bíteš
|
Květen 2014
Všechny děti, které trasu úspěšně zvládnou, dostanou v cíli na farní zahradě odměnu.
A navíc na ně bude čekat oblíbený skákací hrad a další soutěže. Jak pro děti, tak i pro do-
spělé bude připraven táborák a živá hudba v podání Luďka Strašáka.
Pohádkový les každoročně pomáhá organizovat několik desítek pomocníků. Jim všem
patří velké poděkování.
Ladislav Koubek
POTLESK VE STOJE PRO PETROF PIANO TRIO
Aprílové žertíky nejsou do-
ménou Bítešského hudebního
půlkruhu, proto se plánovaný
poslední řádný koncert 17. se-
zóny skutečně konal první úterý
v dubnu. Podle dobré tradice
nejprve vystoupil žák ZUŠ –
flétnista Marek Přibyl ze třídy
Vítězslava Drápala. S klavírním
doprovodem Heleny Bobkové
předvedl efektní Panovu flétnu
Julese Mouqueta. Marek se chce
věnovat hudbě profesionálně, je
přijat na kroměřížskou konzervatoř. Kromě příčné flétny hraje výborně i na housle.
Protagonisty večera byli sympatičtí hudebníci Petrof Piana Tria: Martina Schulmeiste-
rová – klavír, Jan Schulmeister – housle a Kamil Žvak – violoncello. Do Bíteše jsme je po-
zvali znovu po jejich úspěšném koncertu ve 14. sezóně. Přijeli samozřejmě se zcela jiným
programem – a předesílám, že vybrali pravé skvosty.
Klasicistní Haydnovo trio G dur je známé především svou třetí větou – Rondo alla On-
garese, někdy zvané Gypsy rondo. Krásná průzračná první věta pokračuje nádhernou kan-
tilénou druhé a graduje do maďarského (či cikánského) presta – podle dlouhotrvajícího
potlesku bylo jasné, že Petrof Piano Trio si nás už první skladbou dokonale podmanilo.
Mendelssohn-Bartholdy a jeho Písně beze slov patří rovněž k „evergreenům“ romanti-
smu – proto také existuje mnoho jejich transkripcí pro různá komorní sdružení. Trio nám
předvedlo čtyři velmi pěkné úpravy J. Kowalewského.
Na programu druhé poloviny koncertu byla jediná skladba – Klavírní trio a moll, op. 50
Petra Iljiče Čajkovského. Jan Schulmeister ve svém zasvěceném a živém průvodním slovu
připomněl, že Čajkovskij neměl rád souzvuk klavíru a smyčců, proto se dlouho kompo-
nování pro klavírní trio vyhýbal. Když se jej však podařilo přesvědčit, napsal skvost. Pa-
desátiminutové trio nás ohromilo – jak množstvím skladatelových hudebních myšlenek,
tak brilantním provedením protagonistů. Po takové hudbě začíná člověk chápat ono ruské
„u nas vsjo balšóje“.
26
Z koncertu.
Foto: Otto Hasoň