Page 22 - Zpravodaj Velk

Basic HTML Version

Zpravodaj
|
město Velká Bíteš
|
Únor 2014
TISÍC BAREV KLARINETU
V úterý 7. ledna 2014 na nás
v sále kulturního domu vedle
stolku pořadatelů hleděla z foto-
grafie tvář Tomáše Maška a ně-
kteří z návštěvníků se teprve nyní
dozvěděli o jeho odchodu.
Nezáviděli jsme toho večera
Otto Hasoňovi jeho úvodní
slovo. Nemluvilo se mu lehce
a všichni jsme věděli proč. Zvládl
své vystoupení perfektně a bude
určitě Tomášovým důstojným
nástupcem. Nechybí mu šarm,
humor a vtip a má nás, členy
BHP, také dokonale „přečtené“.
V minutě ticha na uctění Maškovy památky nastalo ticho tak hmatatelné, oproštěné od
jakýchkoli zvuků, jako by se v něm zhmotnila myšlenka všech přítomných. Společná myš-
lenka či modlitba za toho, který už nepřijde.
Ale podle známého úsloví „Show must go on“ jsme se vrátili do světa hudby. Příjemným
překvapením byli žáci klavírní třídy Mgr. Heleny Bobkové, kteří koncert zahájili.
Anička Žáková z 5. ročníku nás potěšila Chaplinovou Eternally a Schumanovým Fan-
tastickým tancem, Vojtěch Staněk z prvního ročníku druhého cyklu přednesl Fantazii Jana
Křtitele Vaňhala a zakončil Brahmsovým Uherským tancem.
Po seznámení s hudebními nadějemi bítešské ZUŠ vystoupili již interpreti –
klarinetistka
Anna Paulová a klavírista Lukáš Klánský
, mladí umělci Českého hudebního fondu.
Připravili si pro nás pestrý program z děl od klasicismu a romantismu přes impresi-
onismus po skladbu Leonarda Bernsteina, jehož hudbu podle teoretiků nelze zařadit do
žádného proudu. Nerozlišoval prý hudbu na „vážnou“ a „populární“, ale na „dobrou“
a „špatnou.“ S tím nelze než souhlasit.
Naši orientaci v uvedených skladbách ulehčil zasvěceným a vtipným výkladem Lukáš
Klánský .
Anna Paulová strhla posluchače svým energickým projevem a technikou, kterou do-
kázala zvukovou barevnost klarinetu i změny jeho tónů ve skladbách jednotlivých au-
torů. Zatímco v Brahmsově Sonátě byly tóny klarinetu spíš zádumčivé, temnější, místy
zase silné až hřmotné, Stravinského Tři kusy zněly nevyumělkovaně, bez “kudrlinek“,
v jasných a docela ostrých tónech. Klarinet v Debussyho Premiere Rapsodie dokázal
vzbudit dojem intimity, lehkosti a občas zazněl jako flétna. Je to s podivem, ale klarinet
skutečně hraje „všemi barvami“ svých tónů a my jsme vnímali jeho barevné obrazy,
malované Annou Paulovou.
22
Foto: Otto Hasoň
Z koncertu.